Een T-shirt, spijkerbroek of jurkje dat je nooit meer hoeft te wassen – wetenschappers denken dat het niet lang meer duurt voordat we zulke vlekvrije kleding dragen. Onderzoekers van de universiteit Harvard hebben namelijk een vlekafstotende coating gemaakt.

Door je kleding te behandelen met de coating, stoot de stof direct allerlei vlekmakende goedjes af, zoals water, ijs, olie en bloed. De coating staat  bekend als SLIPS (Slippery Liquid-Infused Porous Surfaces). De makers van SLIPS werken al een aantal jaren aan de substantie en hebben al talloze successen geboekt. In een persverklaring laten de onderzoekers weten dat ze SLIPS nu kunnen gebruiken op katoen en polyester.

Van plant naar T-shirt
De makers van SLIPS zijn geïnspireerd door de vleesetende bekerplant. Deze plant sluit een waterlaagje op in zijn bladeren, waardoor een extreem glad oppervlak ontstaat. Insecten die op het laagje landen, glijden uit en vallen daardoor in de bekervormige bloem. Daar kan de plant de insecten op zijn gemak oppeuzelen.